PRZEDSZKOLE NR 28 FANTAZJA
PROGRAMY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
w roku szkolnym 2023/2024
- Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo, „Program wychowania przedszkolnego”, Wydawnictwo MAC – SMOKI, LEŚNE DUSZKI, SMERFY, ELFY, MINIONKI
- Elżbieta Kordas, „Program wychowania przedszkolnego”, Wydawnictwo PWN – MUMINKI, SKRZATY, GUMISIE
- Jolanta Wasilewska, „Drużyna marzeń. Program nauczania przedszkolnego”, Wydawnictwo WSiP – ŚWIETLIKI
Programy własne i projekty
W Przedszkolu Nr 28 „Fantazja”, w roku szkolnym 2020/2021, realizowane są programy własne i projekty, a w codziennej pracy wychowawczo- dydaktycznej wykorzystywana jest m. in. metoda Klanzy.
Program własny i program roczny ,,Jak być ekologiem?”
Program dotyczy zagadnień ekologii i kreatywności. Jego podstawowym celem jest kształtowanie u dzieci postaw proekologicznych i uświadomienie im konieczności przestrzegania zasad ochrony przyrody w życiu codziennym.
Cele programu sa skorelowane z celami zawartymi w podstawie programowej oraz kompetencjami kluczowymi, a są to:
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych poprzez poznawanie go, dostrzeganie jego piękna
- nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt
- kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyroda
- rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życuia na ziemi
- umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- kształtowanie samodzielnego działania, poszukiwania i myślenia
- uczenie samodzielności oraz odwagi w myśleniu i działaniu
Projekt ,,Mały miś w świecie wielkiej literatury”
Jest to ogólnopolskie wydarzenie, w ramach którego miłość do czytania przekazywana jest najmłodszym w przedszkolach. Nauczycielki czytają przedszkolakom książki, a każde takie wydarzenie jest świętem w placówce pełnym literatury.
Projekt ,,magiczna moc bajek”
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grupy
Projekt ,,Piękna nasza Polska cała”
Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski. Działania projektowe to też okazja, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem, a także wzmacniać więzi i integrować placówki oświatowe z terenu całej Polski i Kresów.
Program własny: „Matematyka z Fantazją”
Od kilku lat w Przedszkolu Nr 28 we Wrocławiu realizowany jest program własny „MTEMATYKA Z FANTAZJĄ”. Dla współczesnego społeczeństwa matematyka jest kluczem do odnoszenia sukcesów w wielu dziedzinach życia. Dziś, jak nigdy dotąd, kompetencje matematyczne warunkują dostęp do rynku pracy. Dlatego tak ważnym jest jak najszybsze wdrażanie dzieci w świat matematyki, co na etapie edukacji przedszkolnej powinno polegać na umożliwieniu dziecku osiągnięcia odpowiednich kompetencji intelektualnych przygotowujących do systematycznego przyswajania wiedzy z tego zakresu. Autorki programu zadbały o adekwatny dobór treści i sposobów jej przekazania, a fakt długoletniego realizowania programu dowodzi, że są to sprawdzające się metody.
TREŚCI PROGRAMOWE:
„Matematyka z Fantazją” to program, który opiera się na założeniu nauki poprzez zabawę oraz działaniu na konkretach
i ćwiczeniach praktycznych. Treści programowe dowołują się do wskazań podstawy programowej i zostały ujęte w 10 zagadnień realizowanych chronologicznie na dwóch zajęciach tygodniowo:
- Nabywanie umiejętności posługiwania się określeniami wskazującymi położenie i kierunek. Orientacja przestrzenna.
- Rytmy i rytmiczność.
- Kształty i figury- intuicje geometryczne.
- Klasyfikowanie, systematyzowanie i zbiory.
- Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
- Nabywanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych z wykorzystaniem różnych kształtów i figur geometrycznych.
- Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiaru wielkości i ciężaru.
- Przyswajanie określeń czasu.
- Nabywanie umiejętności określania i dokonywania pomiarów długości, szerokości i wysokości.
- Kształtowanie umiejętności liczenia. Kardynalny i porządkowy aspekt liczby.
Program własny- adaptacyjny: „Przygoda z Fantazją”
Program „Przygoda z Fantazją” ma ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkola, skrócić okres aklimatyzacji i zintegrować ze sobą dzieci oraz ich rodziców. Ma także być narzędziem pracy, z którego będą korzystać nauczyciele, realizujący zadanie pomocy w szybszej adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych.
Założenia programowe:
- program adaptacyjny oparty jest na wiedzy o rozwoju dziecka,
- określa system wzajemnych oddziaływań pedagogicznych oraz organizacyjnych przedszkola i rodziny,
- opiera się na współpracy nauczycieli i rodziców, której celem jest pomoc dziecku w wchodzeniu w nowe środowisko życia,
- odwołuje się do zasady indywidualizacji w podejściu do dziecka i odkrywania jego potrzeb,
- polega na pracy w naturalnym środowisku dziecka, czyli przedszkolu w grupie rówieśników przy aktywnym udziale rodziców.
Cele programu i procedury ich osiągania
Głównym celem programu adaptacyjnego „Przygoda z Fantazją” jest umożliwienie dzieciom sprawnego rozwiązywania trudności związanych z podejmowaniem nowych ról w środowisku przedszkolnym. Program koncentruje się na różnych kierunkach pracy z dzieckiem, a szczególny nacisk kładzie na kształtowanie osobowości i wspieranie jego rozwoju. Jednak beneficjentami programu są nie tylko dzieci rozpoczynające swój pobyt w przedszkolu, ale również ich rodzice, a także nauczyciele i pracownicy placówki. Cele zawarte w programie „Przygoda z Fantazją” zostały podzielone na te nakierowane na dzieci, na rodziców i nauczycieli, z wyodrębnieniem celów głównych i operacyjnych.
Projekt edukacyjny: „Cały Wrocław czyta”
Od 2014 roku Przedszkole Nr 28 we Wrocławiu włącza się w realizację miejskiego projektu „CAŁY WROCŁAW CZYTA”. Projekt skierowany jest do wrocławian i wszystkich placówek edukacyjnych Wrocławia, a jego zadaniem jest podnoszenie kompetencji czytelniczych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży. Ideą projektu jest stawianie na terenie miasta oficjalnych skrzyneczek do bookcriossingu oraz stworzenie na terenie placówek przez dzieci i młodzież tzw. „bajecznych ławeczek”.
Celem projektu jest:
- propagowanie czytelnictwa,
- integracja mieszkańców Wrocławia wokół „bajecznych ławeczek”,
- odkrywanie przez dzieci i młodzież ciekawych miejsc na kulturalnej mapie miasta, które służyć będą popularyzacji czytania.
W ciągu roku szkolnego Przedszkole Nr 28 we Wrocławiu podejmuje m. in. takie zadania wynikające z projektu „Cały Wrocław czyta”, jak:
- Aktywizowanie rodziców do wspólnego czytania z dziećmi poprzez umieszczenie „bajecznej ławeczki” na terenie przedszkola.
- Udział w konkursach projektowych.
- Organizowanie dni i tygodni czytelniczych.
- Organizowanie spotkań z autorami książek dla dzieci.
Projekt edukacyjny: „Destination Imagination”
Od początku roku szkolnego 2016/2017 Przedszkole Nr 28 we Wrocławiu przystąpiło do projektu DESTINATION IMAGINATION. Jest to największy na świecie programem dla dzieci i młodzieży zorientowany na rozwój kreatywności oraz umiejętności XXI wieku. Działa w 42 krajach, na sześciu kontynentach, 48 stanach Ameryki Północnej oraz w Kanadyjskich prowincjach. Daje możliwość odkrywania i wydobywania niezmierzonych potencjałów dziecięcej wyobraźni. Jest też ekscytującą przygodą dla tych, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania, zdolności i talenty.
DI bazuje na koncepcji myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego) zakładającego, że istnieje więcej niż jedna droga do rozwiązania problemu, uczy kreatywności, tworzenia innowacji oraz pracy zespołowej.
Zadania drużyny:
- zdobycie wiadomości na temat map i tego jak pożyteczne są one dla ludzi;
- stworzenie przedstawienie, które będzie opowiadać o podróży zespołu;
- zastosowanie zmiany kierunku podczas przedstawienia;
- stworzenie mapy, która pomoże podczas przedstawienia.
Klanza
Przedszkole Nr 28 jest jedną z patronackich placówek Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. KLANZA jest ogólnopolską organizacją pozarządowa non-profit, skupiającą osoby aktywne i otwarte na zmianę społeczną. Nauczanie i wychowanie zakłada wyzwolenie aktywność uczestników w atmosferze współpracy i poszanowania podmiotowości. Stowarzyszenie, wypracowało swoją metodę
i niekwestionowanie miejsce na rynku pedagogicznym. W 2004 roku osiągnięcia KLANZY zostały nagrodzone prestiżowym wyróżnieniem Pro Publico Bono.
Z faktu współpracy z KLANZĄ wynika m. in.:
- Wykorzystywanie metody KLANZY w codziennej pracy wychowawczo- dydaktycznej.
- Organizacja zajęć integracyjnych z rodzicami z wykorzystaniem metod KLANZY.
- Udział nauczycieli w licznych kursach, warsztatach i innych formach dokształcania organizowanych przez KLANZĘ.
Program własny „Poznawanie przez eksperymentowanie”- realizowany w grupach 5- latków
W ramach projektu dzieci w grupach w każdym miesiącu będą wykonywały pod nadzorem nauczyciela eksperyment, który wspólnie będą omawiać i relacjonowac za pomocą wykonanych zdjęć.
Program własny „Wrocław moim miastem”- realizowany w grupie 3- latków (GUMISIE) i grupie 4- latków (SMERFY)
Celem projektu jest przybliżenie dziecku własnego regionu- Dolnego Śląska, ukazanie jego piękna, dorobku kulturowego i materialnego. projekt skierowany jest do rodziców, nauczycieli, a w szczególności dzieci , biorąc pod uwagę ich możliwości rozwojowe.
Zajęcia dodatkowe
W naszym Przedszkolu organizowane są następujące zajęcia dodatkowe:
- Język angielski – 2 x w tygodniu w każdej grupie
- Logorytmika – 1 x w tygodniu w każdej grupie
- Zajęcia ogólnorozwojowe ,,Mali Wspaniali” – 1 x w tygodniu w każdej grupie
- Rytmika – 1 x w tygodniu w każdej grupie
- Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami gimnastyki korekcyjnej z podziałem każdej z grup na dwie grupy – 2 x w tygodniu w każdej grupie
Szczegółowy harmonogram zajęć w załączniku:
GRAFIK ZAJĘĆ DODATKOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2024_2025(
Zajęcia dodatkowe
W naszym Przedszkolu organizowane są następujące zajęcia dodatkowe:
- Język angielski – 2 x w tygodniu w każdej grupie
- Logorytmika – 1 x w tygodniu w każdej grupie
- Zajęcia ogólnorozwojowe ,,Mali Wspaniali” – 1 x w tygodniu w każdej grupie
- Rytmika – 1 x w tygodniu w każdej grupie
- Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami gimnastyki korekcyjnej z podziałem każdej z grup na dwie grupy – 1 x w tygodniu w każdej grupie
Szczegółowy harmonogram zajęć w załączniku:
HARMONOGRAM ZAJĘĆ DODATKOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2023,2024
Imprezy i cykliczne wydarzenia
W naszym Przedszkolu odbywają się uroczystości i imprezy, które na stałe wpisały się w kalendarium placówki i z niecierpliwością czekają na nie dzieci, rodzice, dziadkowie i nauczyciele. Nalężą do nich:
- Pasowanie na przedszkolaka – dzieci 3– letnie
- Spotkania integracyjne – popołudniowe zabawy z rodzicami (2x w roku szkolnym dla każdej grupy)
- Zajęcia otwarte dla rodziców (2x w roku szkolnym dla każdej grupy)
- Spotkania rodzinne (Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty)
- Wystawy plastyczne
- Kiermasz bożonarodzeniowy i wielkanocny
- Spotkanie z Mikołajem
- Wigilia Przedszkolna
- Zabawa karnawałowa
- Powitanie Wiosny
- Obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia
- Pożegnanie starszaków
- Dzień Dziecka
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
Najnowsze komentarze